De dag van de gemeenschap - Reisverslag uit Ujazd, Polen van Bram Hengeveld - WaarBenJij.nu De dag van de gemeenschap - Reisverslag uit Ujazd, Polen van Bram Hengeveld - WaarBenJij.nu

De dag van de gemeenschap

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Bram

24 Juli 2016 | Polen, Ujazd

Hierbij alweer het volgende verslag:

Het is vandaag zaterdag 23 juli 2016. De WJD sfeer zit er al goed in. Met de reis van Bisdom Utrecht zijn we nu bijna op het einde van het voorprogramma.

Om de dag te beschrijven: Saskia, Sandy en ik werden wakker in het gastgezin waar we vanaf woensdag slapen. Er wacht ons een lekker ontbijt met brood en eieren en melk van eigen kippen en van de 2 koeien. Op 5 minuten loop afstand zijn we bij de kerk. We beginnen de dag om 07.30 met een deelgroep moment. Ik vond dat erg fijn, aangezien we daar de afgelopen 3 dagen geen tijd voor hadden. We deelden wat we van de afgelopen dagen vonden, wat indruk op ons heeft gemaakt. Het is een druk programma, dus de momenten in kleine groepjes zijn in mijn ogen erg waardevol. Er wordt aandachtig naar elkaar geluisterd, we vragen hoe het met de ander gaat en vragen door waardoor je de echte interesse merkt.

Ik merk aan de toenemende hoeveelheid pelgrims dat we de WJD naderen. We hadden vandaag een mis op de Heilige St. Anna berg (Anna is de moeder van Maria) met 10.000 jongeren uit zo'n 40 verschillende landen. Een hele menigte bij elkaar! En dan te bedenken dat dit nog zal 300-vereenvoudigen! Wat mijn mede-pelgrims en ik erg indrukwekkend vonden is de aanstekelijke vreugde en tegelijkertijd de stilte die valt als de priester het Evangelie begint te lezen nadat we uitbundig het Halleluja hebben gezongen. 's Avonds hadden we een soort concert in de open lucht waarin we God hebben geprezen. We kregen soep met brood als avondeten. Dan stel ik aan jullie de vraag: hoe maak je soep voor 10.000 mensen? Je bouwt een groot kampvuur en zet er een pan van ongeveer 2,5 diameter op waar 2.000 liter in gaat. Dit schep je er uit met een soort kolenkit met stok eraan, om het in pannen te gieten waarmee het op verschillende punten wordt uitgedeeld. Simpel toch? ;)

Ik vond het grappig hoe "normaal" ik de aanstekelijke WJD vreugde vind. Door een gesprek met mede pelgrims uit de groep besefte ik weer hoe bijzonder het eigenlijk is. De harmonie tussen mensen, de saamhorigheid, vrede en behulpzaamheid. Wat een contrast is dat met de vele nare berichten die we op het journaal zien. De aanslagen, ook wij hebben gehoord over München. Ik vind het aangrijpend hoe wij met elkaar de andere kant van de mensheid laten zien. Laten wij dat voortzetten, dat er eenheid in de wereld mag komen.

Groetjes vanuit Ujazd, Kim.

  • 24 Juli 2016 - 14:58

    Margje:

    lieve allemaal,

    Bedankt weer voor de mooie verhalen. het is weer een hele belevenis. jullie maken weer veel en vooral ook mooie dingen mee!
    Vanmorgen had ik jullie eerste verslagen mee naar de kerk willen nemen, zodat iedereen die dat wilde ze kon lezen, maar dat liep anders omdat we vannacht (weer) opa en oma zijn geworden.
    En dan ga je ipv naar de kerk eerst naar je kleinzoon om die te begroeten.
    Maar ik zie dat de blog goed gelezen wordt. De teller staat nu op 261. ik zal hem via de mail nog verspreiden binnen de kerk.

    Volgens mij is het bijna tijd voor Krakau.
    Veel plezier en vreugde daar!

    Liefs Margje


  • 26 Juli 2016 - 05:24

    Maria Timmermans:

    Lieve jongeren

    In dit verslag zie ik mijn jonge jeugd voorbij komen waar alles eenvoudig klein en nog simpel was zoals kippen, melk, eitjes en de kerk dichtbij.
    Wat een ervaring doen jullie op. Dit blijft waardevol voor je hele leven.
    Nog belangrijker is het zelf te blijven voorleven en getuigen van deze ervaring van Liefde van Jezus wat dit met ieder van ons kan doen als je oren en ogen hebt voor elkaar, elkaars noden, vreugde en verdriet, weten dat je bij God altijd opnieuw kunt beginnen.
    Er voortdurend in blijven geloven is de leidraad voor ieders leven.
    Als je gelooft in God die Liefde is en deze Liefde in leven omzet doet God grote dingen met ieder van ons. Ja zelfs is DE EENHEID onder alle mensen geen Utopie maar toekomstperspectief. Jongeren ga zo door jullie zitten op de Goede weg en dat velen jullie mogen volgen.

    Liefs, Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Joyce Geijtenbeek Saskia Kuipers Terry van den Hudding Kim Visser Pieter Timmermans Antonis Pham Luana Santana Tony Nguyen Hao Tran

Actief sinds 16 Juli 2016
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 10078

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

WJD Krakau 2016

Landen bezocht: