Familiedag - Reisverslag uit Ujazd, Polen van Bram Hengeveld - WaarBenJij.nu Familiedag - Reisverslag uit Ujazd, Polen van Bram Hengeveld - WaarBenJij.nu

Familiedag

Door: Bram & Joyce

Blijf op de hoogte en volg Bram

25 Juli 2016 | Polen, Ujazd

Vanochtend hebben we heerlijk uitgeslapen, want de mis begon om 11:00 uur. Dat uitslapen hadden we wel even nodig, want het was een hele drukke week geweest. We zijn de dag begonnen met een gezellig, gezamenlijk met de hele famile en uitgebreid ontbijt. De viering hebben we geopend met een Nederlands lied: 'De kracht van Uw liefde'. De viering werd afwisselend Pools en Nederlands gevierd, dankzij pastoor Skiba, die beide talen spreekt. Het slotlied hebben we ook in het Nederlands gezongen.

Na de mis gingen we terug naar de gastgezinnen om te eten. Daar hebben we weer met het hele gezin gegeten. Ook de lunch was zeer uitgebreid met Poolse en plaatselijke gerechten, waaronder een soort rollade, Kluski, aardappelen en kippenpootjes. Voor de rest hebben we nog veel gekletst met het gastgezin, want dit was het enige rustige moment waarop we met het gastgezin konden praten. Daar naast hebben we nog wat uitgerust.

In de middag zijn we met de hele groep naar een in de buurt gelegen dorpje gegaan waar we de parade voor het gezin hebben gelopen. Toen we aankwamen stonden een open vrachtwagen, de fanfare, de dorpelingen en jongeren uit Tsjechië te wachten. Bijna direct toen we aankwamen, vertrokken we ook meteen. Gelukkig was deze parade een stuk korter dan gisteren. Aan het einde van het dorpje verzamelde we op een voetbalveld waar de fanfare allerlei liedjes voor ons heeft gespeeld. Daarna waren er van allerlei optreden van verschillende landen, want sommigen landen sloten pas later aan. Ook was er gelegenheid om Poolse dans te leren. Verder was er lekker de tijd om even bij te komen. In de avond waren we weer vroeg thuis, zodat we nog tijd hadden met het gastgezin en om uit te rusten voor morgen, de dag waarop we naar Krakau gaan.

• 25 Juli 2016 - 21:12

Ton Veen:

Top om te lezen, Joyce en Bram!

Ik zie jullie wel lopen in dat Poolse dorpje: parade voor het gezin...fanfare...en dat elke dag?! Moet niet gekker worden voor nuchtere Hollanders. Gelukkig kon je ook nog een Poolse dans leren :-D

Alle gekheid op een stokje: Het moet een bijzondere belevenis voor jullie als protestanten zijn. Ik wens jullie van harte mooie ervaringen toe, mooie momenten, mooie ontmoetingen, ook met God.

Hartelijke groet!
    Ton